حضرت زهرا دربحشی از خطبه فدکیه به بیان حکمت ودلیل برخی از اصول وفروع اسلام می پردازد ودراین میان به نکته ای کلیدی اشاره می کنند ومی فرمایند :
فَجَعَلَ اللَّهُ ...طاعَتَنا نِظاماً لِلْمِلَّةِ، خداوند اطاعت از ما را مایه نظام ملت قرار داد (خطبه فدکیه )
? دراین بیان دو اصطلاح نظام و ملت قرار دارند که درباره آنها کمی توضیح می دهیم وسپس به مفاد سخن حضرت می پردازیم نظم و نظام که گاهی هم به حای هم به کار برده می شوند گرچه تشابه در دلالت دارند اما در دقت معنایی با هم تفاوت نیز دارند در یک بیان ساده وقتی هر چیز در جای خود باشد نظام به وجود می آید ووقتی هر چیز در زمان خود به کار رفت نظم حاصل خواهد شد وهردوی نظم و نظام بازگشت به عدالت دارند ودو جلوه از عدالت هستند که عدالت به مفهوم در جای خود بودن هر چیز است
ملت نیز به معنای روش و آئین است و در قرآن بر روش ابراهیم تاکید شده است
? آیین غیر از دین است دین مجموعه ای از عهد وپیمان ها بین خدا وانسان است و آئین چگونگی اجرای این عهد ها را بیان می کند دین مثل قانون است و ملت مثل آیین نامه اجرایی قانون
?دین مجموعه ای از عناصر اصلی وفرعی را شکل می دهد مثل توحید ونبوت ومعاد وجهاد ونماز و امربه معروف و...وهمه این اصول وفروع در قالب ملت اجرایی می شوند وبرای این که هر کدام از این عناصر در جای خود وبه اندازه خود به کار گرفته شود محوریت اهل بیت مطرح می شود واطاعت از اهل بیت مایه برقراری واستحکام وکارایی آن اصول وفروع خواهد شد جامعه وجمعی که پیرو اهل بیت است میزان به کارگیری دین را به عنوان یک عهد وقانون در دست دارد واز اجرای تک بعدی وافراط ویا تفریط در یک بعد مصون می ماند
? و اما چرا اهل بیت برخوردار از حق شکل دهی به نطام ملت و آیین هستند؟
دلیل مهم آن دو ویژگی علم به حقایق دین و قرآن و طهارت خاص اهل بیت است قرآن در جایی به طهارت خاص اهل بیت گواهی می دهد وبا عنوان مطهرون از ایشان یاد می کند
[وشما ( اهل بیت ) را از هرگونه آلودگی پاکیزه گرداند] (احزاب /33)
ود رجای دیگر علم ویژه وباطنی را از آن مطهران می داند
[جز مطهران به [ حقایق ] آن (قرآن )دسترسی ندارند .](واقعه/97)
? اهل بیت دارای علم به باطن قرآن و طاهر هستند ولذا می توانند روش و آئین رانیز نظام دهند که اشاره شد نظام بازگشت به عدالت دارد اهل بیت از آلودگی های چون حب قدرت وثروت وشهرت به دورند و برخوردار از علمی هستند که جای هر قانون را می داند لذا می توانند ملت اسلام را از آلودگی حفظ کنند و مجری نظام عادلانه باشند
? جفای بزرگی که در تاریخ اسلام بر اهل بیت ومردم رفت این بود که شاقول تنطیم گر وعدالت بخش نظام دین را کنار زدند ولذا در ظاهر دین در صحنه بود اما چون بر نظام وعدالت استوار نبود به جای رحمت ظلم وجفا به بار می آورد در زمانی که حدودی مثل حد دزدی بر مردم عادی اجرا می شد برخی از افراد خاص از برخورداری های ویژه حکومتی بهره می بردند واین یعنی دین بدون نظام و فاقد عدالت
? این موضوع در همه زمان ها جاری است و این نکته را به همه می آموزد که اگر بهترین دین وقانون در اجرا به افراد آلوده یا نادان سپرده شود ونا عدلانه و نا متوازن اجرا شود دین آلوده و جامعه رنجور وافسرده خواهد شد ودر طول تاریخ بشریت از مسیحیت تااسلام هرجا ناپاکان وآلودگان به رجس قدرت یا ثروت طلبی وسایر آلودگی ها ونادانان در مرکز اجرای روش و آئین قرار گرفتند ضربات جبران ناپذیر بر دین ودیانت زدند
?این نکته مهم را حتی سکولارها نیز دریافته اند لذا در جوامع خود که بر قوانین بشری استوار است سیستم های سیاسی خود را به گونه ای تنظیم می کنند که روش در اجرا در دست افراد فاسد البته در تعریف خودشان نیفتد واگر افتاد به سرعت فاش ورسوا شود در تجربه پیش روی در عصر ما نیز جامعه از حضور افراد آلوده به ثروت یا قدرت طلبی در ارکان اجرای قوانین وهمچنین اجرای نامتوازن قوانین کم لطمه ندیده است
?از بیان حضرت زهرا ء دو نکته مهم نتیجه گیری می شود نخست آن که آیین وروش اجرای دین اسلام باید نظام داشته باشد یعنی هر بخشی در جای خود باشد وبه کار گرفته شود ویعنی عادلانه باشد دوم این که محور اجرای این آ یین باید اگاهان وافراد به دوراز آلودگی باشند